Dziś każda firma czy strona internetowa jak darmowe bonusy bez depozytu musi wydawać mniejsze lub większe sumy pieniędzy na promocję. Bez tego trudno o walkę o klienta, zainteresowanie nowych osób usługami lub produktami. Niedawno słynny Burger King postanowił oszukać nieco system i wykorzystał Twitcha do taniej, a przy tym skutecznej reklamy.

Zdenerwowani streamerzy
Dziś streaming gier poprzez Twitcha to z jednej strony bardzo popularna forma spędzania czasu przez internetowych widzów, zaś z drugiej strony okazja dla samych streamerów do zarabiania. Wielu z nich otrzymuje całkiem spore sumy pieniędzy od sponsorów, dzięki czemu firmy jak Burger King mogą się na różne sposoby reklamować na kanałach streamerów. Jednak sam Burger King postanowił nieco oszukać system. Zatrudniona przez niego agencja reklamowa Ogilvy postanowiła wykorzystać prosty system dotacji dla graczy. Otóż dziś każdy z nas za pośrednictwem Twitcha może wysłać streamerowi wybraną sumę pieniędzy. System płatności działa w ten sposób, że można do pieniędzy dołączyć wiadomość tekstową, która następnie jest czytana na żywo przez automat. Streamlabs, czyli twórca tego systemu twierdzi, że narzędzie jest w stanie zwiększyć zaangażowanie publiczności i zachęcić użytkowników do wysyłania dodatkowych darowizn, aby usłyszeć ich przesłanie na żywo. Tymczasem nastąpiła niespodzianka! Może być również używany przez wielomiliardowe globalne korporacje, aby stworzyć reklamę niskim kosztem.
Szybka kampania nazwana przez agencję The King of Stream wykorzystała właśnie ten model finansowania streamerów. Podczas transmisji na żywo agencja wpłacała graczom 3 lub 5 dolarów z informacją: „Przelewam Tobie pięć dolarów, aby powiedzieć, że w aplikacji Burger King możesz kupić Whoopera, małe frytki i mały napój za pięć dolarów” bądź też „Pojedź do najbliższego Burger Kinga i skorzystaj ze świetnych promocji za jedyne trzy dolary, które właśnie otrzymałeś”. Na nagranym przez agencję wideo widać, że większości streamerom tego typu system się bardzo nie spodobał.
Burger King w ogniu krytyki
Społeczność Twitcha jednoznacznie opowiedziała się za potępieniem Burger Kinga za tego typu akcję. Ogromna korporacja zamiast wydać miliony na reklamę osiągnęła podobny efekt kosztem nie tylko o wiele mniejszej sumy, lecz i samych streamerów. Wielu komentujących zwraca uwagę, że dla takiej korporacji jak Burger King wydanie w klasyczny sposób pieniędzy na reklamę nie byłoby żadnym problemem. Ponadto mówi się o tym, że Burger King złamał regulamin Twitcha. Nie zmienia to jednak faktu, że zagranie Burger Kinga było wręcz genialne w swojej prostocie. Choć cała akcja dla niektórych jest nie na miejscu, to jednak na wielu stronach poświęconych social mediom czy grom online przebijają się o niej artykuły. W ten oto sposób amerykańska firma zyskała kolejną i darmową reklamę. Jakikolwiek bojkot marki byłby praktycznie niezauważalny, więc koniec końców Burger King tylko zyska na całej sytuacji.
Być może Streamlabs lub Twitch będą chcieli wytoczyć proces Burger Kingowi, jednak byłaby to zdecydowanie precedensowa sprawa, gdyż do tej pory nie mieliśmy do czynienia z tego typu sytuacjami. Zmiany zapewne muszą zostać wprowadzone, gdyż śladem amerykańskiego giganta podążyć mogą kolejne firmy i one również wykorzystają luki w systemie.
Choć Twitch bije teraz rekordy popularności, to jednak coraz częściej spotyka się z większą krytyką środowiska. Niedawno głośno było o nastolatku, który wydał na Twitchu zaoszczędzone pieniądze matki w wysokości 20 tysięcy dolarów. Tylko dzięki pomocy innych serwisów kobiecie udało się odzyskać całą sumę, podczas gdy Twitch w żaden sposób nie okazał chęci współpracy.